11 mars 2010

Flödar


Pengar, pengar och ännu mera pengar. Idag vill jag skapa uppror - men jag avstår. Men visst är de fantastiskt med den svenska avundsjukan? Varför kan vi inte vara glada för andra. Varför kan vi inte ta att andra har det bättre ställt. Jag minns så väl när jag var yngre och fick höra massa strunt om att jag hade en silversked i munnen m.m - so what. Man kan inte vara sur/avundsjuk över att andra föds in i en värld som kanske är "bättre" än ens egen. Hur ska jag kunna veta vart jag hamnar? Sen må jag påpeka att bara för att man har de bra ställt så kanske man inte har det bra ändå. Pengar gör inte en lyckligare - men det gör en många gånger tryggare. Det är så oattraktivt, så osmakligt att vara avundsjuk över andras liv.

4 kommentarer:

Sara sa...

Så sant som det är sagt! (Y)
Hur går det med dig o magen?

Linda sa...

Jag kan faktiskt erkänna att jag ibland kan vara avundsjuk, men när jag tänker efter så inser jag hur lyckligt lottad jag är även fast vi inte är miljonärer.

Angelica sa...

Nej lycka går ju inte att mäta i pengar sägs det.. men ändå blev jag så glad när jag masserade in 2800:- idag ;D haha! Men nu är det jag som måste packa, tänk att det aldrig tar slut på grejer. Kram

aNNA sa...

Så bra skrivet Sophie.
Håller helt o hållet med, men kan även hålla med Linda om att jag också varit "avundsjuk" på människor med mängder av pengar ibland. Men en helt ok avundsjuka. Inte så att man säger elaka saker eller tittar snett på människor som har MYCKET pengar.
Eller att man inte unnar dem det.
Kram kram