04 januari 2010

Fundering


Har tänkt mycket på det här med svinis och om man skulle ta den eller inte ta den. Jag valde från första stund att inte ta den då jag är gravid. Det var något i mig som sa, nej.

Många tycker kanske att jag har gjort ett felaktigt val, eftersom jag som gravid tillhör en av riskgrupperna. Men jag anser att jag har gjort rätt val för mig. Kommer ihåg en av de första gångerna jag var hos min barnmorska, hon sa att jag endast får äta alvedon som värktablett, då de "nya" värktabletterna inte är testade, lika tillförlitliga. Finns ingen bredare forskning som med alvedon som funnits i ett antal decennier - Ipren har nu funnits i säkerligen 10 år och de får jag inte äta - men ett vaccin som är en blandning av de vanliga influensavaccinet och nytt - det kan jag ta? Låter inte de helt sjukt. Ett vaccin som innehåller kvicksilver, något som är väldigt farligt för våra kroppar. Tänk då ett litet foster och att innan v26+5 löper fostret en mycket större risk att få missbildningar. Sen har många i mi närhet valt att avstå, en av mina närmsta vänner är väldigt insatt i just vad vi får i oss, allt från mediciner till rengöringsprodukter m.m - hon förespråkar alltid den naturliga vägen - att kroppen klarar sig. Jag valde att avstå, tiden får utvisa om jag valde rätt.

Jag litar på mitt val. Men jag dömer ingen annan som har valt att ta vaccinet, det är upp till var och en. Alla har vi rätt att välja, alla har vi rätt till en åsikt. Skriver om det här nu, för förut var det som en cirkus - alla skulle tycka och tänka, alla skulle bli arga. Alla skulle stressa, alla skulle ta den. Men nu då? Bara en liten tanke/åsikt från mig.

Lev livet som ni själv väljer de, acceptera andras val och var glad för det ni just har.

1 kommentar:

Karin O sa...

Jag håller med dig - jag har inte heller vaccinerat mig på grund av att vaccinet känns väldigt otestat och framstressat, och jag har verkligen inte velat spruta in något sådant i mina barn! Alla andra barnvaccin har de fått, men inte detta. Och hade jag varit gravid hade jag definitivt avstått!

Roligt att du gillar serierna! De finns i bokform också om du vill ha!