16 maj 2010

Barnbidraget


I fredags fick vi hem papprena från försäkringskassan om Barnbidrag och på vilket konto de ska sättas in på. Vi bestämde för länge sen att vi skulle sätta in dom på hans egna konto, då vi anser att de är Charlies "pengar" och inte våra. Tänker inte bli en sån som är över lycklig för de är den 20:e , så då kan jag shoppa. Så pengarna går direkt till honom och vi kommer köpa saker som hans första cykel, idrottsutrustning, fickpengar till klassresor m.m och resterande pengar som är kvar får han på sin 18 års dag. Dock vill jag understryka att alla inte ser barnbidraget som sina personliga shopping pengar och att alla inte har den ekonomiska tryggheten att göra som vi gör. Men vi känner att detta är rätt för oss och ger Charlie en fin start in i vuxenlivet.

8 kommentarer:

Simone sa...

Håller helt med dig där! Om man har den ekonomiska möjligheten att göra so ni gör så är det ju bara perfekt att göra det så! Helt rätt :)

Nilla sa...

Det är toppen att ni kan göra så! Det är vår plan också sen när jag börjat jobba så vi får det riktigt bra ekonomiskt igen... Så länge får det bli ett extra stöd till hushållskassan för blöjor, välling och sånt... Eventuellt överskott går givetvis in på Lurk-kontot direkt :D

19åriga fru Sofia - nybliven mamma sa...

Håller med dig om ekonomin där. Tycker inte heller att barnbidraget ska gå till föräldrarnas saker, utan saker till barnet och sparande.

sv: Okej men jag gillade också brun :) Den är snygg! Vi har inte teutonias skötväska, hittade ingen skötväska som föll mig i smaken :/ Så det blev en väska ifrån Stadium som jag tycker är jättebra =) Vad har ni för någon?

sara sa...

Gör Ni rätt i. Vi tar inte hela barnbidraget då vi inte har ekonomisk möjlighet till det, men bättre än inget

sara sa...

Just det. Ersättningen. Vi försöker med Sempers nr 2, men gick bara en gång. Nu vägrar hon flaskan konstigt nog. Den gången hon åt sov hon till 6 (åt vid 22) Nu när hon äter från bröstet sover on till halv 8. Grädde i mjölken vet du.
Vilken kör Ni på? Och vilken flaska/napp?

Simone sa...

Ja det var en riktigt härlig första grillning :D
Allt går prima! Livet leker sedan det blev ersättnig bara =) (Även om jag önskat jag kunnat helamma), men att kunna dela på allt är underbart :) Hur går allt för er?

Simone sa...

Vi kör Babysemp 1(semper), han äter ca 120ml var 4e timma :)
Nja det går sällan mer än 4,5h mellan påbörjandet av matningarna så han sover väll ca 4h.
Åh, samma situation som jag var i då.. Att helamma är enb sak, att måsta delamma är en annan, sååå mycket krångligare =/ Vi hade ca samma tid, 20 min på varje bröst och sedan ca 20 min ersättning.. Nu är vi alltså nere på bara 20 min och en mycket mättare son :)
Åh så härligt :)

Mamma till två flickor & Lillasyster i magen sa...

Önskar att vi hade ekonomi till att göra så för barnen.
Men å andra sidan så gör vi mycket annat för dem :)