29 april 2010

Lilla magen


I går var de inget som var bra för våran lillgroda. Han ville inte sova i vagnen, inte åka bil, inte ligga själv - inget var bra förutom mamma. Fick panik och tänkte nu börjar koliken! Men sen kom vi på att vi inte hade gett honom ersättning på ett helt dygn (vi blev rekommenderad att ge honom ersättning 1-3ggr per dag) Då min mjölk kom igång dåligt och han hade problem att äta de första dagarna. Så R gjorde i ordning 50ml och då hade han ändå ammat på varje bröst i 20 min. Efter de blev Charlie lugn och somnade på en gång. Natten har varit hur skön som helst, med 2-3h sömn "pass" mellan amningarna. Nu ligger han och sover i sängen igen. Så idag ska vi prova en långpromenad för att se om de går bättre än igår.

Men jag tror fortfarande att han har problem med magen och kommer nog få kolik - då vi ser på han hur han kvider och drar upp bena när han ska försöka fisa eller när han bajsar. Så har beställt Grip Water som jag har läst om, så blir till att prova de. Minifom och Sempers magdroppar verkar ju inte funka för någon..? Sen ska jag börja ge honom lite färnkålste innan amningarna och om inte detta skulle hjälpa, då drar vi nog till Stockholm på akupunktur. Lillgrodan ska inte behöva må dåligt. Vi ska ju till bvc imorgon så då ska vi prata med dom och höra vad dom anser/tycker om hans mage, min amning och även dessa prickar. Ska även bli kul att se hur lång han är nu och hur/om han har gått upp i vikt.

6 kommentarer:

micaela-mamma till Måns sa...

jag hade miniform till min kille och det hjälpte.. men man MÅSTE komma ihåg att ge dom innan veje måltid...

Nilla sa...

Prova taktil massage på honom också... Har en vän som går på det med sin kolikbebis och det fungerar rätt bra.

Annars finns ju akupunktur i Östersund också... Så du behöver ju inte åka land o rike runt :) Sonny (som gick i vår klass), hans syster fick ju en kolikbebis för ett tag sen som gick på akupunktur där och det fungerade... (mamma har dem på dagis)

Hoppas det bara är tillfällig knip! Massa kramar till er!

Christina med bebis i magen sa...

Vilken söt lite en :)

Linda sa...

Vi hade precis samma problem med Milton. Jag slutade ju amma väldigt tidigt och då började ju vi med ersättning. Jag gav han mjölkfri ersättning som finns på apoteket, Nutramigen heter den. Och han blev som en helt ny bebis! Även om inte lilla Charlie är allergisk mot mjölk, så har dom ju väldigt känsliga magar när dom är små.

Men hör med BVC vad dom tycker.

Linda sa...

Exakt så där var det för oss också. Jag kunde amma han hur länge som helst, men han blev aldrig nöjd. Men så fort vi gav han ersättning som blev han som ett lamm.. Så jag slutade amma pga att jag hade så lite mjölk, och tyckte att det bara var jobbigt att både amma och ge ersättning hela tiden.

Nutramigen kostar 200kr burken om man inte får den på recept, då kostar det 120kr för 12 burkar :)

Jane sa...

Magmassage är det bästa du kan göra för ditt barn. Det ger inte resultat direkt, men efter en vecka eller så och jag kan lova att det är verkligen värt väntan! =)
Funkade kanon för oss, bättre än minifom och magdropparna från semper.
Såg att du skrivit till Linda ang ersättningen och jag tycker ju inte att du ska börja med mjölkfri ersättning, vi hade en som heter lemolac, för känsliga magar. Finns att köpa i välsorterade matbutiker, funkade kanon! =)