21 april 2010

Förlossningsberättelse Del 2

När väl R kom tillbaka - så kändes som sagt värkarna mer och de avtog ju inte direkt. Värken i nedre delen av ryggen blev mer och mer påträngande så fick massage av älskling och de hjälpte faktiskt. Provade på lustgasen med de var verkligen inget för mig - blev bara yr och tyckte de inte hjälpte för fem öre. Så var bara att bita ihop när värkarna kom. Provade olika positioner, sidan, stod upp, knä och gyn. Bäst kändes väl att stå eller att ligga på rygg/gyn. Runt 12 fick jag värkförstärkande dropp och fick börja krysta då jag var öppen helt och nu kändes värkarna kan jag lova. Var som svårt att koncentrera sig på annat än att ta sig igenom värk för värk. Hade världens finaste "team" hos mig som gjorde allt mycket lättare och lyssnade verkligen på mina behov och på min kropp. Vid 13 fick jag stå lite för att få igång förloppet lite mer, de var ganska "behagligt" men var så trött nu efter praktiskt taget ingen sömn. Så ville helst bara ligga ner - men Bm skulle prompt ha mig på knä och jag skulle krysta som om jag ville gör nr 2. Komik. Så var ju bara att "lyda" order. Drack lite vatten och någon hemsk saftsoppa under slutskedet - jag var inte direkt sugen - men behövde ju energin. Efter ett tag så sa jag att jag verkligen inte orkade mer - min kropp var verkligen helt slut på energi.

Så bm kontaktade förlossningsläkaren som kom in för att bedöma mig. Hon konstaterade att mina verkar hade avtagit trots mer dropp så jag skulle försöka krysta och kämpa på fram till 14.00 och om inget större hade hänt konsulterade hon att vi skulle ta ut Charlie med sugklocka. Blev lite små nervös, hört så mycket hemskt om den där sugklockan. Men det var ju bäst för både mig och Charlie. Så jag stod på knä och krystade för fulla muggar och fick så fina beröm - men de gick verkligen inte mer. Det var som att min kropp var helt slut på energi. Så doktorn kom in igen och gjorde ett UL för att se hur han låg. Fick krysta några värkar till och sen "vila" på rygg emellanåt. Vid 14.40 kom läkaren in igen och även 2 till då de var rond precis. Så inne i vårat rum var de 4 personal och alla var helt underbara. Gummistövlarna åkte fram och plastrockarna och ja, de såg riktigt roligt ut så fick en liten skön känsla där mitt i alla värk. Fick lägga mig i gynläge medans de höll på med att fixa sugklockan och lägga bedövningssalvan för denna. Frågade om de skulle ta lång tid att få ut Charlie med klockan - fick till svar: nej max 10 min. Vilken lättnad! Nu visste jag att jag bara behövde krysta på 1-5ggr till sen skulle vårat älskade barn vara här.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det hela låter fantastiskt! din kropp verkar ju som gjord för detta! :) Soffi har du aldrig haft mensproblem? Min läkare sa att om man som i mitt fall har mycket värk, så kan man vänta sig det dubbla (värsta tänker jag)... :/ Har haft många läkare på kort tid pga olika grejer men man undrar ju nu när man som i mitt fall börjar fundera...vi planerar o ska fixa övervåning = 2 rum på huset...o alla läkare påstår samma sak...mkt smärta mkt. jobb vid förlossning så bara bita ihop! Massa kramar Josse