17 april 2010


Igår klockan 12 fick vi åka hem från B.B. Blev som sagt 3 dygn och en halv dag. Personalen på b.b och förlossningen har varit guld för oss. Charlie har ett väldigt temprament precis innan han ska äta om de har gått lite för långt innan han får ta bröstet. Så de första två dagarna var de en kamp att få igång amningen - men när han väl tog bröstet så flöt de på fint. Fick så mycket hjälp och tips av alla. Sen så hade han ju för lågt blodsocker igår så då tyckte barnläkaren att vi skulle stanna en natt till, så de blev 4 st prover under natten plus att han fick ersättning efter varje amning. De flöt på riktigt bra och sista gången på natten tog han bröstet så bra så ingen ersättning behövdes. Idag vägde vi honom för hemgång och han hade bara gått ner ytligare 5 gram (startvikt:3680g, 2:a vägning 3410g och 3:e 3405g) Så de tyckte dom var bra sen tog vi även en "matvikt" med kläder och torrblöja innan amning och efter amning - han hade då gått upp och dom var super nöjda över hur mycket mat jag kunde ge honom från amningen så då fick vi klart för att åka.

Nu sitter vi här och myser han har varit så snäll - men visst de känns lite nervöst och lite naket. Klara vi det här? Hur ska första veckan gå? Är han inte lite väl gnällig nu? Massa tankar men just nu myser han hos pappa och verkar så nöjd så och amningen flyter på bra. Så de känns bra. Nu ska vi bara njuta. Förlossningsberättelsen kommer så snart jag har fått ner den.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Lycka tilL!!! Nu blir jag ännu mer suge Sophie! Det känns liksom ännu lite ungt för min egen del...men så har jag tänkt enda sedan 20 år...om man inte ger plats för detta under...så kanske man aldrig får chansen...för mig är vi fortfarande 16:åringar ofta ;) inte mognadsmässigt men...du fattar nog vad jag menar.
Undrar ni nåt är det bara o slå en pling, det är ju nytt de förstår väl sköterskorna ;)
Kram Josse

sara sa...

Åh, härligt att höra att det flyter på bra.

Första promenaden tog vi när vi skulle till bvc 3 dagar senare, men så värst långt kunde jag inte gå. Passa dig! Det gör grymt ont EFTERÅT. Det trycker liksom neråt i underlivet.
Vi började först med napp efter 3 veckor då jag var rädd att amningen skulle störas, men känner du att det den funkar så är det bara att köra på. Wilda blev en mycket lugnare bebis med napp.

Har du fler frågor så fråga på bara. Inte säkert det funkar för dig, men kan jag hjälpa så :)

Linda sa...

Jag hade också jätte mycket problem med ammningen från början, så du är inte ensam!

Härligt att ni äntligen fått komma hem. Ni har en härlig men omtumlande tid framför er :)

Kram!

Emma & Mini-Me sa...

Gud så söt! GRATTIS!! Och namnet charlie är jättefint, är ett av dom jag har funderat på till våran grabb men det blir nog med all sannorlikhet ett annat pga att sambon inte vill ge med sig tyvärr ;) Han är jättefin eran kille, gör så att man längtar ännu mer efter våran plutt. Grattis igen till lilla familjen och skönt att få komma hem :) / Mvh Emma & mini-me

Linn sa...

Han är verkligen fin Sophie, gud vad gosigt :) Längtar efter att få träffa er båda!

KRAM

Angelica sa...

förstår att man måste känna sig väldigt nervös i början när allt är helt nytt men är inte ett dugg orolig för er, är övertygad om att ni båda är lika underbara som föräldrar som ni är som vänner :)

Emma & mini-Me sa...

Ja men absolut, charlie är ett jättefint nman på en tös också, men sånt där har män oftast svårt för ;) Eftersom jag hade en tidig vattenavgång (läs läkage)i tidigare veckor så tror jag inte att dom låter mig gå över pga infektionsrisken. SÅ man kan ju alltid hoppas att man slipper, plus att han vägde 2,9 kg för 3 veckor sedan så haha han kommer att bli STOR om jag ska gå över lika mycket som dig c(: Hoppas att ni får en fin dag, här skiner solen redan! / Mvh Emma & mini-me

Finni - Elliotts morsa sa...

Åh, alltså han ser verkligen inte ut som en nyfödd. Mer som en liten miniatyrmänniska. Sjukt söt!

Det är verkligen läskigt i början, men man kommer in i det och förstår att man själv är den bästa mamman till sitt barn :)

rebecca sa...

Så söt!