21 april 2010

Förlossningsberättelse del 3


Kan meddela att klockan var inte de trevligaste jag har mött - men den hjälpte vår lillgroda ut till världen. Och jag ser det absolut inte som ett nederlag eller något sådant. Sugklockan såg riktigt otäck ut tyckte jag, hade ju sett i mitt huvud att de såg ut som en sån där man rensar toan med. Inte då. I alla fall de sved till rejält när jag hade krystat första gången med klockan och sen fick jag ju inte krysta på en gång igen - så den svidande känsla bestod och blev ju inte mindre. Efter andra krystningen avtog mina verkar helt, bm kände på magen men ingen värk kom. Men doktorn sa till oss att han glider ju ut av sig själv och sen så fick jag trycka på en sista gång. Sen var han ute - våran älskade Charlie. Det var en sån befrielse att äntligen få se han och han var så fin och så liten - trodde som sagt att han skulle vara stor och utbrast nämen va liten han är. Fick så mycket beröm av alla som var inblandade i förlossningen - de tyckte jag verkligen var en tålig ung dam och ja, jag är själv imponerad på min förmåga att tänka bort smärtan och hantera den. Fick även frågan om jag hade gått en profylaxkurs - nej, var ju svaret. Men om de blir en till liten sak, så ska jag definitivt gå en - kan ju bli ännu bättre bara. Så efter denna händelse klara jag allt. Känner mig så stark i mig själv.

Efter ett en liten stund kom moderkakan och sedan skulle jag undersökas och då tyckte barnmorskan att en läkare skulle kika på mig. In kom två nya läkare då förlossningsläkaren hade gått av för dagen. Jag blev sydd och de var ju lätt som en plätt efter en förlossning, så låg mest och begrundade Charlie och R. Frågade massa onödiga frågor till läkarna och lyssnade på deras läkar snack. Njöt av att nu var jag mamma. Sen fick jag duscha och sen blev de den obligatoriska fika brickan. Äntligen var vi föräldrar. Bästa dagen i vårat liv.

6 kommentarer:

Anna sa...

Åh vad kul att läsa..

Maddy sa...

Spännande:)!Duktig du e som lyckas knåpa ihop det så pass snabbt..haha jag har inte kommit igång än!
Så han drogs också ut med sugklocka?...hmm. Jag beundrar dig som kan gå!
Iof verkar det som om du krystade mkt? Jag orkade inte så tror dom mest drog ut honom med våld...
AAAAAAAAAAAJJJ skrek jag då...konstigt liksom:P

sara sa...

Jag är glad att jag inte kommer ihåg den där klockan. Jon sa att det var hemskt.
Hur tog din kille allt med förlossningen?

Finni - Elliotts morsa sa...

Nu har man äntligen fått läsa allt och vad duktig du var! NI ska vara stolta över er lilla kille. Eller snart stora kille då ;)

Massa kramar

Patricia sa...

du är så duktig! visst ä'r det coolt att föda även om det gör skitont?! :)
kan rellatera till "att känna mig starkare" efter att man gått igenom en förlossning ochh åller sitt barn, det är nått magiskt som händer :)
MASSA Grattis igen till Dig "fästis" och Charlie :)

Sara sa...

Jättefin berättelse :) Kul att det gick så bra och att du slapp bli igångsatt ändå :) Beundrar dig för att du klarade det utan bedövning!!

Allt går jättebra, hon är så snäll o lugn. Sover jättebra på nätterna osv. Jag sover faktiskt bättre nu än vad jag gjorde som höggravid. Ammar 2-3 gånger på natten, hon brukar sova 4-5 timmar i sträck på nätterna. :) Och hon ligger ju i våran säng o jag ammar liggandes så jag behöver aldrig gå ur sängen eller nåt sånt. Blöjbyte görs i sängen med (fast med en handduk under henne då så att det inte skulle komma nåt i sängen).

Ja jag har kommit in i mammarollen, känns så häftigt på nåt sätt, man känner sig lite mallig när man går bland folk. ^^

Hur går allt hos er? Hur gör ni på nätterna (var sover Charlie osv)?