21 april 2010

Förlossningsberättelse - Del 1


Började med att jag gick och la mig vid 21 tiden på måndag den 12:e. Somnade som en stock. Vaknade dock upp super pigg vid 02 tiden. Ville inte väcka R så gick upp och satt mig och surfade och spelade massa patiens. Tyckte de kändes lite märkligt men - var som ingen märkvärdigt. Så gjorde en god frukost och satt och njöt. Började dock känna av de mer frekvent runt 3-5min mellanrum vid kl06 och hade bara som en märklig känsla i kroppen. Men pysslade på här hemma, plockade ihop och kikade på lite tv. Men strax före kl 08 så bestämde jag mig för att ringa in på förlossningen då min doktor hade ordinerat mig att minsta känning skulle jag åka in. Då jag var överburen så pass långt. Så gjorde de och dom lät ju små skeptisk med för att jag inte hade ont eller så, men var ju som tvungen då de stod i min journal.

Klockan 08.00 kom vi in på Östersundssjukhus, där blev vi mottagen av en barnmorska som satte på ctg:n och lämnade oss i ett tråkigt litet rum. Både jag och R var skeptisk och trodde nog att de var falskt alarm. Efter 30 min kom hon in igen och gjorde en vaginal undersökning. Hon konstaterade lite chockat att jag var ju öppen redan 5 cm. Så var bara för oss att stanna på sjukhuset. (Vi hade inte tagit med någon b.b väska, för som sagt hade ju inga känningar och trodde att det var falskt alarm). Vi fick komma till vårat förlossningsrum och in kom undersköterskan från gårdagens kontroll och hon tittade på mig och tyckte jag såg hur lugn och glad ut som helst så hon frågade vad jag gjorde här - sa att hinnorna mina skulle bli spräckt. Då gick hon och hämtade lite snygga sjukhuskläder. När hon kom in med kläderna utbrister hon - jag trodde ju du skulle bli igångsatt - för du är ju så lugn och så är du öppen 5cm. Hon vart lite chockad tror jag. Sen kom barnmorskan in och berättade att; du kan tyvärr inte få någon eda - innerst inne blev jag lättade för ville verkligen försöka klara mig utan den. Kl 09.40 spräcktes hinnorna. R åkte och hämtade b.b väskan och de tog väl max 30 min och på dessa 30 min började jag känna av värkarna i alla fall men det var hanterbart så satt och lyssnade på musik, gick runt i rummet och kände mest av stämningen att snart skulle jag bli mamma. . .

2 kommentarer:

sara sa...

FRTSÄTTNIG!!! Ge inte upp på nappen. Prova olika. Wilda älskar de från Mam. Finns på apoteket. Vissa bebisar vill ha de som är helt runda. Spottar han ut den så försök att hålla in den tills han fattar grejen.
Är det som du tänkt dig? Att vara mamma

Nilla sa...

Vi vill höra resten... alla äckliga detaljer!! :D

Å de e klart att Charlie skulle få sitta i mitt knä, han är ju en söt unge... Jag menade mest såna där otäckingar som man inte ens gillar...