27 februari 2011

Ideal. Att vara perfekt. Du väljer.


Bild:Google
Blir inte mycket skrivande här nu när jag har börjat jobba halvtid på mitt nya jobb. Trivs som tusan där! Så spenderar min lediga tid med familjen. Har hunnit komma i kap massa bloggar i dag. Mycket som hänt sen sist jag kikade in. Ser att genus-debatter är poppis. Lite tankar:

Jag fattar inte varför man vill förhindra sitt barn, istället för att ge hon/han möjligheter. Fuck allt som är normen säger jag. Kom ihåg en sak - tyvärr gäller detta oftast flickor. Era döttrar kommer bli synad in i bara mässingen, bli "dömda" "uttittade" och kränkt om de inte ser ut som dagens ideal är. Vackra, smala, perfekta och alldeles ljuva. Om de har en annan näsa, större mått runt midjan, korta ben, fel hårfärg, fel kläder - då kommer de tyvärr känna av dagens snedrivna ideal. Life´s a bitch.
Jag tycker de är viktigt att få bort de otroligt snedrivna ideal som faktiskt existerar i dag, 2011. Ideal som skapar: anorexia, bullemi, utanförskap, mobbning, och till slut självmord för en liten!? stor del av dagens ungdomar (främst flickor). Med ett lite mer genustänk & sunt förnuft, skulle värden se så mycket bättre ut. Tror jag. Genus handlar inte om färger eller kläder, De handlar om valmöjligheter.

T
änk efter. Tänk om alla dessa ideal försvann. Tänk om Barbie fanns i alla färger, form och frisyrer. Tänk om de var vackert att se ut precis som sig själv oavsett om man vägde 50 eller 150kg, har fräknar, bruna ögon, rött hår eller brun hud. Tänk om man fick leka med precis vad man ville, utan att någon annan hade stakat ens väg. Gjort valen åt en. Tänk om barn fick vara just barn och inget annat. Aldrig behövde bry sig, passa in. Tänk. Om.

Jag säger fuck you till er där ute som slavar under era män. Låter er förnedras av dom. Jag är ingen hushållerska, städerska eller kokerska. Jag är inget epitet; kvinna, tjej, bruden, du, gullet. Jag är inget kön. Jag är en människa. Inget mer eller mindre.

2 kommentarer:

i min lilla lilla värld sa...

Jag är faktiskt lite trött på det här med genus. Pallar liksom inte. Låt alla barn vara sina egna identiteter. Klä för guds skull inte din kille i rosa BARA FÖR ATT. Gör det för att du tycker det är snyggt isf. Ja, nu talar jag ju inte till dig, men det fattar du..
Jag förstår att du är sugen på nr 2. Jag har varit sugen sen Wilda kikade ut hahhahaa Men ni ska vänta lite va?
Nytt jobb?

gisela sa...

Sophie jag älskar att läsa allt du skriver, du har som en mening med allt du skriver. Man blir väldigt klok varje gång man är in här. Grattis till jobbet, :D vart är det du fått jobb? Kram