14 januari 2011

Idioti

Måste slänga lite galla. Igen. För människor som känner så här är enligt mig smått dum i huvudet. Thats it, End Of discussion.

Varför måste varenda (drog alla över en kant, ja) kvinna, tjej, brud önska sig en dotter!? Det finns de som inte kan få barn, eller som kämpar i flera år. De finns de som får dödfödda barn, barn med grova missbildningar, sjukdomar. De som aldrig får känna ett liv växa i sin mage. Som aldrig får vara med om miraklet att vara gravid och föda barn. Dessa människor skulle göra allt för att få bära erat barn i magen som inte har ett kön utan som bara är just deras så efterlängtade barn. Hur kan man om man är normalt funtad i skallen - ha denna enda önskning att få en flicka, en tjej. Stött på en del av dessa "idioter" och ja, jag skäms varje gång. Med tankar som; "Men hon stannar ju längre i familjen, barnbarnen blir ju mer ens egna, hon kan ju ha klänningar och massa rysch pysch och vi kan shoppa ihop" och alla andra IQ-befriande tankar.

I somras när vi var i Stockholm så stötte vi på nog en av de värre som jag har stött på. En vän till R´s flickvän. Hon var läkare (bara detta i sig är sjukt) som precis skulle få sitt första barn och hon var så nöjd att de var en flicka. Annars så var de bara så att nästa barn skulle bli flicka, då hon skulle åka till någon klinik i Schweiz och fixa ett flickembryo. För hon kunde ju inte ha två pojkar!? Detta kommer från en kvinna på över 30 år som är läkare. Hon, en läkare som vägrade ligga och våndas och ha ont i flera timmar under en eventuellt långdragen förlossning så hon pratade till sig ett KS!! En läkare som ska föregå med gott exempel, som ska visa framfötterna.. hon skulle vara hem i typ 2 månader hade hon även tänk. Allt detta pratade hon högt om med någon hon aldrig hade träffat förut. Sorgligt.

Finner inga ord till dessa idiotiska tankar. Var glad att du kan få barn, friska barn. Att bry sig om deras kön, de är de minsta ni/du ska bry dig i. Livet går inte ut på att köpa fina klänningar, rosa prydnadssaker och prägla en mini-me. Livet går ut på att älska, leva och njuta. Njuta av de vackra i livet, njut av att just du kan få barn, att få ha ett liv som växer i dig. Endast de borde räcka. Inget mer eller mindre. Tänk efter. Och skänk en tanke till de som går barnlösa nästa gång du önskar en flicka. . .

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åh fy fan vad bra skrivet och rutet.
Jag blir helt rörd. Du är en bra människa. Som fattar var det handlar om. Vilket inte alla gör. Har tänkt på den där incidenten i somras mycket också, och dessutom lagt mer saker till detta, då vi hälsade på dem på As födelsedag, då flickan kommit till världen. JAG BLIR OCKSÅ SÅ ARG. Stackars lilla barn.

Anonym sa...

Hur vet du att ALLA vill det Sophie?
För mig spelar det ingen som helst roll den dagen.
Jag har alltid varit inne på söner ;) Mest för att jag vet hur dryg jag var i tonåren som tjej.
Men som sagt det spelar ingen roll, tur att jag har mött fler sådana än som siktat in sig på ett särskilt kön.
Kram, Josse Palm

Sophie sa...

Josse: Som jag skrev drog alla över en kant. Vet dock att de inte alls är så - men ville mest få ut min synpunkt ;)
Hoppas du mår bra?