08 december 2010

Månadens tankeställare


http://www.youtube.com/watch?v=cGbS2N3khNU

En 1,5-årig tjej ramlar - åh lilla gumman hur gick de, ta på dig något rosa och mysigt.
En 1,5årig pojke ramlar - pang! åh han bröt nacken - pappas lilla Heman! upp och klättra.

De kommer aldrig ske en förändring så länge vi håller på så här. Jag är inte bättre än någon annan - men jag är medveten och försöker förändra och förbättra, inte för mig själv utan för min son och framförallt för tjejer där ute. Jag har en son, en son som förmodligen aldrig kommer bli diskriminerad för sitt kön, trakasserad, bli kallade söt, bli nedtryckt av idioter till män (och ibland kvinnor) och han kommer aldrig få höra saker som åh lilla gubben. De är de värst en tjej kan få i sitt nylle av en karl. Anser jag. Jag är ingen liten gumma, jag är en stark kvinna! Titta på videon och begrunda varför världen ser ut som den gör.

4 kommentarer:

Linda sa...

Det går ej att titta på videon.
Jag kan säga så här att om jag hade fått en tjej så hade jag behandlat henne precis likadant som jag gör med Milton. Han är min lilla gubbe och kommer vara det länge, hade jag fått en tjej så hade hon varit lilla gumman!

Och ja, hade jag fått en tjej så hade nog hon haft mycket rosa och gulligull, men det är bara för att jag älskar sånt själv! Rosa är min favoritfärg.

Är du som tjej väldigt blyg och tillbaka dragen så blir du behandlad så också, men det blir du även om du är kille. Jag har alltid sagt vad jag tycker, och har aldrig tagit någon skit därför så har inte jag blivit behandlad så heller.

Det blir vad man gör det till!

Sophie sa...

Förstår och håller med dig till en vis del. Men detta handlar inte om just rosa eller så - utan själva diskrimineringen tjejer utsätts för idag. Jag kommer förmodligen också klä mitt barn om jag får en tjej i rosa. Men aldrig från topp till tå. Aldrig ge henne städvagn, dockor, kök om hon nu inte själv önskar de när hon är "stor" nog att veta själv vad hon vill ha.

Man befäster rollen så tidigt på ett barn. Varför kan inte barn få vara just barn och inte ett kön. Varför ska vi sätta in barn i en kategori så fort de föds. Ljusblått till pojkar och ljusrosa till flickor. De är hemskt, förlegat. Vi lever på 2010-talet inte 1950-talet.

Jag kallar inte Charlie för prins eller dylikt. Han är Challe. Inget epitet som ska befästa hans kön. Men jag tar inte från något som vill kalla sitt barn för prinsessa eller lilla gubben. Men jag avstår själv som sagt.

Håller helt med dig om de sista de blir vad man gör de till. :)

Linda sa...

När det gäller leksaker till killar och tjejer så tycker inte jag att det spelar någon roll om tjejer leker med bilar eller killar med dockor.

Milton har både kök, dockvagn och en egen docka :) Men nu föredrar han faktiskt att leka med sina bilar, vet inte om det är något inbyggt i pojkar, haha! Men sen är det ju riktigt svårt att veta vad dom vill leka med när dom är 1 år också. Vi kör på lite blandat som sagt och sen får han väl leka med det som han tycker bäst om.

Men jag förstår ändå inte riktigt vad du menar med att tjejer diskrimineras, menar du när dom börjar i skolan och dom kanske blir kallade för hora och sånna saker? Eller menar du i vuxenlivet och att kvinnor oftast får mindre lön än män?

Sophie sa...

De där med diskrimineringen börjar ju egentligen på nivå ett alltså när dom är små. Man delar ju på barnen och deras kön och vad de ska bli, kan,vara och förmedla för andra. Men det jag menade med de stora hela var diskrimineringen som gror från högstadiet och fram till döden.. för än så länge är de inte jämställt och de kommer de nog inte bli än på 10-50år. Tyvärr.

Det där med leksakerna håller jag med om - challe har en dock, en bil, en häst och en vagn. Håller med dig de är svårt att veta om en 1-åring vill ha just den grejen man köpt ;) tycker han är mest nöjd med saker man har här hemma.

Dock så kommer han aldrig få vapen och vålds-prylar av oss. De är för att jag anser inte att de är bra att barn leker med vapen oavsett kön. Såg du de där lego´t i tidningen - där man kunde bygga ihop ett värdetransport rån.. helt galet. Varför vill man att sina barn ska leka sånt? Polis och tjuv, ja - men värdetransport rån.. nja. :)