08 december 2011

Så här tycker jag

Jag är väldigt intresserad av genus. Tycker de är viktigt att tänka i genus-banorna så ofta man kan. Att man stannar upp och inser. Att barn sätts i fack redan innan dom har kommit till världen. Att allt antingen är blått eller rosa. Glittrigt eller hårt. Att barn delas in i fack, fack som aldrig ska beblandas med varandra. Jag tycker de är galet och helt oacceptabelt.

Varför måste man dra en linje och säga att den blå sidan får du bara välja ifrån. Varför!? Hur kan man som förälder göra så mot sitt barn. Att sätta en gräns. Att säga nej. Till att utforska. Det är så ointelligent så de förslår. I mina ögon så betraktar jag de lite som att man är närmare en neandertalare i intelligensnivån, än en människa. För i mina ögon är de idioti. Jag ser faktiskt ner på de som ständigt klär sitt barn i rosa från topp till tå, med glitter och toffs, till de som alltid klär sina pojkar i jeans och murriga färger. Som bara köper bilar, vapen!? och annan skit som säljs till just pojkar. Eller prinsessklänningar, dockvagnar och smink!? till sina döttrar.

Jag kommer aldrig att acceptera att någon kallar mitt barn för tuff, cool och hård. Att man kommer bestämma vilka färger och former mitt barn ska ha på sina kläder. För mitt barn är ett barn, ett vackert, glatt och helt underbart barn. Som inte behöver få höra hur ett barn ska vara - för de kan mitt barn tar reda på helt själv och välja precis vilken väg den vill ta i livet.

Inga kommentarer: