09 september 2011

Skillnader mellan dig och mig



En sak som många nog kan tycka till om. Är min mammaroll. Jag har aldrig sen den dagen Charlie föddes haft problem av att vara ifrån honom. Ja, jag saknar honom. Hallå, jag saknar honom när han sover för guds skull. Men jag känner inget tvång av att vara med honom 24/7. Jag, vi passar på att njuta/unna oss att vara utan honom.

Min sambo åkte som vanligt bort denna sommar i en vecka med sina vänner som han alltid gör. De stör sig ingen nämnvärt på, inte heller när han ska på krogen eller på reser med jobbet. Men när jag gör liknande saker är de många som ifråga sätter, höjer på ögonbrynen och tycker synd om Charlie. Det är sorgligt att se att de fortfarande görs skillnader på föräldern. På könet.

R har samma inverkan på vår son som jag. Vi är två i ett föräldraskap. Men många har inte förstått att vi lever på 2010-talet och att världen är förändrad. Mammor behöver inte stå vi spisen med 3 ungar vid benen. Vi måste inte sitta hemma kväll efter kväll och passa barnen medan mannen är ute och roar sig. Jag skulle aldrig finna mig i de.

Sen om någon tycker jag är en dålig mamma, så fine. Din åsikt, ditt liv. Jag tror nog dock de är mest avund.

2 kommentarer:

Maria sa...

Du är en fantastisk mamma Sophie!! Tack för i måndags! Super trevligt!:)

Mikaela sa...

Tack för ännu ett intelligent inlägg. Som fått mig att känna mindre skuld när jag vill göra något annat än leka med lillan.

:)

Man är ju så satans påverkad av samhället att det inte är klokt. Vi kan ju faktiskt tänka själva.

Förstår mig inte på mamma-mammor, alltså dömammiga mammor som switchar till mammabrallor och dylikt så fort dom poppar ut ungen.
Why oh why?

Tror även det gör oss till bättre föräldrar. Att vi kan dela på ansvaret och ha kvar oss själva som egna individer med egna behov.

Alexis kallar både mig och Peter för mamma, haha. Ser det som ett bevis på att vi är rätt så jämställda.

Så tragiskt att folk tänker olika om mammor och pappor. Det borde inte vara så.

Har du läst "Bitterfittan" förresten? ;)