20 februari 2012

En fråga från någon där ute

Såg att jag hade fått en fråga angående hur Challe var klädd på något kort, eftersom ungen hade blått på sig från topp till tå. I och med att jag skriver ofta om genus. Och kring hur jag tänker: Så här kommer mitt tänk och svar. De är helt enkelt för att han har fått både mössan och overallen. Så ligger till helt enkelt. Jag hade själv valt en anna färg på overallen, typ lila eller röd. Men om jag ska "försvara" mig lite .. harkel harkel. Så har Charlie tex: ett gult och grönt regnställ, en röd skaljacka, en beige dunjacka, en grön och grå skaljacka etc. Jag kör på alla färger, blått som lila, rött som grönt. Så va inte orolig du som undrade! :) Charlie har även en uppsjö av regnbågens alla färger på hans mössor. Jag älskar färg och speciellt på mitt barn!  Men jag håller med dig, de var en väldigt monoton klädsel Charlie hade den dagen, men kläderna var varm och höll sitt syfte, vilket var viktgast. Inte att ungen var en vandrande pelare för de "manliga" blå. Blått är flått ;)


Sen så handlar inte genus om just färgen blått och rosa som du själv skriver. Jag tänker aldrig sätta ett nej på en viss färg oavsett om jag har en pojke eller flicka. Och mitt barn har verkligen alla färger på sina kläder, jag älskar speciellt rött, cerist, gult och grönt. Charlies rum är inrett i just grönt och rosa. Men visst, jag ska inte sticka understolen med att jag inte är så jätte förtjust i konceptet rosa till en flicka blått till en pojke. Men som du själv skrev i kommentaren - de är bara en färg och så ska de egentligen vara - men tyvärr är de mer än så. Just nu.

Sen en liten notis: de här med att göra kön, för de är de man gör. Ett exempel: Mina vänner som har söner - pratar ganska ofta om hur deras söners hår ska klippas och fixa!? Det ska vara kort och "grabbigt", gärna någon ful ( i mitt tycke då) tuppkam, eller snagg. Jag låter min son ha sitt långa fina blonda smålockigt hår och i sommar blir de en liten Zlatan toffs där bak, eller utsläppt så sött! Jag vägrar låta någon annan bestämma hur mitt barn ska se ut och vara, hur h*n ska se ut för att passa in i malen - pojke. Mitt barn är ett barn. Punkt slut.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för ditt svar Sophie! Som du förhoppningsvis förstod så var det inget inlägg som skulle "hoppa på" dig eller liknande, bara en tanke jag fick! Och jag VET att du har rimliga åsikter i ditt genustänk :)

Tack för en bra blogg!